Hong Kong, Singapore & Thailand, it giet oan! - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van nynkeintaiwan - WaarBenJij.nu Hong Kong, Singapore & Thailand, it giet oan! - Reisverslag uit Kaohsiung, Taiwan van nynkeintaiwan - WaarBenJij.nu

Hong Kong, Singapore & Thailand, it giet oan!

Door: Nynke

13 November 2014 | Taiwan, Kaohsiung

Er is weer veel gebeurd, hoog tijd dus voor een berichtje vanuit Kaohsiung.
Ten eerste ben ik een weekend naar Hong Kong geweest. Echt een hele bijzondere stad, en niet vergelijkbaar met de steden waar ik tot nu toe ben geweest. Ik ging alleen, maar ontmoette in mijn hostel een leuk Nederlands meisje, die een vriend had die in Hong Kong studeert, en ons dus moeiteloos kon rondleiden. In Hong Kong heb ik vooral veel sightseeing gedaan, en een beetje gewinkeld (Forever21, 5 verdiepingen☺). Van de onrust in de stad heb ik weinig gemerkt, er waren wel wat protesten, maar het was verder niet gewelddadig ofzo.
Op de universiteit is het nu Midtermweek, wat zou moeten betekenen dat ik veel aan de studie ben, maar dat is niet echt het geval. Misschien heft het te maken met het feit dat ik maar 2 midterms had: managerial economics en Chinees. Volgens mij gingen ze beide wel prima, dus ik zit er niet over in. Het niveau ligt zoals ik al vertelde een stuk lager dan in Nederland, iets waar ik prima mee kan leven.
De temperaturen zijn inmiddels gedaald tot een graadje of 26, en ik moet zeggen dat ik dat helemaal prima vind. Ik hoop van harte dat de winter in Nederland mild is, want anders wordt de omschakeling wel erg groot. Maar goed, dat zijn first world problems. Na het typen van deze zin weet ik helemaal niet zo zeker meer of ik wel in de ‘first world’ verblijf.
Update: na google te hebben geraadpleegd blijkt Taiwan, in tegenstelling tot China, inderdaad een 1ste wereld land te zijn. De term first world problems kan hier dan ook probleemloos worden gebruikt.
De temperatuur heeft echter ook de apen geactiveerd, een ontwikkeling waar ik minder blij mee ben. De eerste confrontatie heeft dan ook recentelijk plaatsgevonden. Simone en ik waren onderweg naar huis, de dorms dus. We hadden even aan onze bevoorrading gewerkt in de Carrefour, waarna we aten bij Sushiexpress. We kregen tijdens ons eten een berichtje van Lisa, of we wat sushi mee konden nemen voor haar. Dat wilden wij wel. Simone droeg het plastic tasje met de sushi, en de boodschappen had ik in mijn eastpack gedaan. Op minder dan 100 meter afstand van de dorms zagen wij echter het gevaar: een groep apen was aan het rondlopen op de weg waar wij langsmoesten. We zijn wel wat gewend hier dus we liepen maar gewoon door. Op een gegeven moment kwam een van de apen op me aflopen. Voor jullie informative, de apen hier zijn NIET schattig, of lief, of klein. Het zijn geen gorillas, maar een knuffelsessie is niet aan te raden. In ieder geval zette ik mijn meest afschrikwekkende blik op en het werkte. Simone liep 2 meter voor mij en zij was minder gelukkig. De aap liep naar haar toe en zonder haar de kans te geven om een afschrikwekkende blik te doen, pakte hij zonder twijfel het tasje met de sushi. Simone had echter haar telefoon ook in het tasje gedaan, dus wilde het tasje niet weggeven. Ze trok aan het tasje en samen liepen we heel hard naar het dichtstbijzijnde gebouw waar ons sensortje gelukkig op werkte. Van daaruit zochten we contact met mensen in ons gebouw, die ons konden redden. Gelukkig waren die er, en konden we ze bereiken( niet zonder eerst zonder batterij en WiFi te zitten, het moet spannend blijven tenslotte). Zo werden we dus geescorteerd naar onze kamers. Nu ben ik dus ernstig getraumatiseerd en ga ik elke confrontatie (met en zonder eten) met de apen uit de weg (sorry jongens, geen snapchats meer met apen)
Verder is met deze temperatuur dus goed te leven.
Marinke en ik hebben ook in een yolobui tickets gekocht naar Singapore. We wilden gaan couchsurfen, maar na een redelijk enge reactie gaan we toch maar in een hostel. Failliet ga je toch. Ook hebben Dyantha en ik ons plan om naar Thailand te gaan officieel gemaakt: de tickets zijn geboekt. In januari gaan we backpacken door Thailand! Dit maakt het temperatuursverschil met Nederland nog wel iets groter, maar ik kan het vast wel aan.
Mijn Chinees is nu wel echt een beetje aan het verbeteren. Ik probeer wel een praatje te maken met taxichauffeurs en over het algemeen begrijpen ze me wel. Hun antwoorden verstaan vind ik wel lastig. Het lijkt me echt fantastisch om echt goed Chinees te kunnen, en dat is ook nog steeds mijn doel, alleen ik ben er wel achter dat dat in een halfjaar met 4 lesuren per week niet gaat lukken. Maargoed, dat zien we dan wel weer.
Dit verhaal begint alweer een redelijke lengte aan te nemen, dus het wordt tijd om er een einde aan te maken. Ik zal eens proberen om wat foto’s bij te voegen deze keer.

Groetjes,
Nynke